Beköszöntő
Salve lectorem!
A nyolc évfolyamos gimnáziumban a latin örökség tárgyat az 5/6. évfolyam diákjai tanulják.
A latin nyelvű szövegek olvasása, a memoriterek tanulása emlékeztet a latin nyelvre. Az ókori Görögország és a Római Birodalom története, a velük kapcsolatos mitológia, a történelem és az irodalom tantárgyakra emlékeztet. A témákhoz kapcsolódó műalkotások, szobrok, festmények vagy épületek a művészettörténet tantárgyhoz nyújtanak segítséget.
A következőkben ízelítőt adunk a témákból és egyben segítséget is a tanuláshoz. Reméljük, hogy tanulóink jól sikerült munkái számos érdekességet, ismeretet nyújtanak.
Mottónk: Non scholae, sed vitae discimus. ( Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk.)
Vale,
Debrődiné Dobóczy Mária, tanárnő
5. osztály 6. osztály
Görög istenek Daidalosz és Ikarosz
. A pun háborúk
. Az ókori rómaiak öltözete
Valete discipuli, lectores!
Néhány hét múlva véget ér a 2020/21-es tanév. Újra búcsúzunk. A latin nyelv tanulása után, a latin örökségünk tantárgy is egyiskolatörténeti érdekesség marad. Ez a tárgy megismertette az 5-6. osztályos diákokkal pl. a görög és latin műveltség alapjait, a kereszténység római vonatkozásait, a latin nyelv használatát az európai civilizációban, továbbélését a magyar nyelvben.Lehetőséget adott a diákok élményszerű tanítására, kreativitásuk kibontakoztatására. A pandémia az iskola honlapjára terelte a tanulók munkáinak bemutatását. Válogatva közülük, elsőként a Trójai háború kapcsán elkészült, rövid összeállítást ajánlom figyelmükbe.Kérem, fogadják szeretettel! Debrődiné Dobóczy Mária latin-történelem szakos tanár
Az ókorban zajlott trójai háború két diákunkat is versfaragásra bírta, ajánlom: tolle et lege!
Trója
Nagy nap van ma
képzeljétek isten, s ember
házasodni megy.
Trója, Trója
jól vigyázz
jön a görög
had ám, de
nem Helénét
látni, hanem
Tróját támadni.
Ecker Péter Pál
Akhilleusz
Akhilleusz erős, bátor
Róla beszél minden tábor
Kardforgatást nagyon bírja
Célba talál minden íja
Az ökléről nem beszélnék
Kézzel győzi le a medvét
Csak a sarka ne lenne oly gyönge
Ez miatt lesz majd a veszte
Ő a harcot választotta
Hadsereggel ment Trójába
Kincset, hírnevet szerezni
Sok oka van, de ez az igazi
Elindult a hajóhadba
Kifeszült a sok vitorla
Akhilleusszal az élen
Szállnak, mint madár a kéken.
Zólyomi Ármin
Az 5. évfolyamon Fabian Lenk: A jósda rejtélye című könyvét olvastuk el, különféle módon dolgoztuk föl, nagyon szép és kreatív munkák születtek. Az alábbiakban két verset mutatunk be.
A három kalandor elment Delhoiba,
megismerték Mediászt,
kinek nem volt túl jó dolga.
Nyomoztak, mert Irine eltűnt,
vajon ki követhette el ezt a szörnyű bűnt?
Talán Sitalkesz, a pásztor?
Mert a kérdéseknél nem volt túl bátor,
de nem ő volt az,
ez kiderül vallomásából,
eltűnt a juhász,
mert elvitte pár fekete ruhás,
eltűnt Theodorusz,
őt sem kímélte Zeusz.
De a három barát kinyomozta
Battosz volt az, s két cinkosa.
Régi időkre tekinthetünk
vissza,
Három jó baráttal plusz
még egy cica.
Ők egy könyvtárból „varázslattal”
mennek,
Minden megoldásra együtt
lelnek.
Nagy veszélyekben is
részük lehet,
Ez ellen a sors semmit
sem tehet.
Mindig okosan kell
gondolkodniuk,
De a rejtély kulcsa a
végén a kezükbe jut.
A négy barátnak együtt
kell dolgoznia,
Nincs titok és semmi
vita.
Ha nem egymásra támaszkodnak,
a barátságuk meginoghat.
Hihetetlenül ügyesek
és okosak,
az eszük zakatol komolyan.
Nincs semmi félelmük,
ez így jó,
és a könyv vége
is robbanó!
A 6. évfolyamon legfontosabb témánk a Római Birodalom, a korai kereszténység története , a latin nyelv továbbélése egészen napjainkig . Az első témához kapcsolódó útikönyvet, itinerariumot ajánlok olvasásra.
http://www.egaaszod.hu/ega/gimnazium/wp-content/uploads/sites/3/2017/02/Lénárt_Dorka_6B_Útinapló.pdf