2024. február 22-én immáron tizenegyedik alkalommal hívták egybe az evangélikus iskolák történelemtanárainak konferenciáját, amelynek ezúttal is iskolánk biztosított heyszínt, főszervezője pedig Dr. Péterfi Gábor, iskolánk történelemtanára, az EPSZTI tantárgygondozója volt. A rendezvényre az ország szinte minden evangélikus általános és középiskolából érkeztek pedagógusok, de Aszódról és vonzáskörzetéből állami és más felekezetekhez tartozó iskolákban oktatók is részt vettek a találkozón.
Dr. Péterfi Gábor köszöntöjét követően a tudományos összejövetelt Veizer Valéria aszódi intézményvezető nyitotta meg, aki az esemény és az evangélikus iskola közös történetéből a tudatos építkezést emelte ki. A pedagógia – ahogy arra az EGA szlogenje is rámutat – a jövő megalapozása, amelyhez elengedhetetlenül szükséges a múlt minél pontosabb megismerése – hívta fel a figyelmet az igazgatónő köszöntőjében.
A konferencia nyitó előadását Prőhle Gergely, a Magyarországi Evangélikus Egyház országos felügyelője, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének programigazgatója tartotta, aki kiemelte, az evangélikus iskolák történelemtanárainak lehetősége és felelőssége, hogy a tudásátadáson keresztül az evangélikus közösségekről is vonzó képet kapjanak a diákok.
Az aktuális évfordulókhoz kapcsolódó prezentációk sorát Merényi Zsuzsanna, a Sztehlo Gábor Gyermek- és Ifjúságsegítő Alapítvány kuratóriumi elnöke indította, aki a névadó evangélikus lelkész gyermekmentő szolgálatát ismertette kordokumentumokkal. A holokauszt nyolcvanadik évfordulójához kapcsolódó előadást Pécsi Tibor történész tartotta, az Élet Menete Alapítvány tevékenységét és programjait ismertetve. Az előadó különleges megközelítést adott a témának azzal, hogy az emlékezés, a kutatás és az oktatás nyelvéről beszélt. Debreczeni-Droppán Béla, a Honismereti Szövetség elnöke, a Magyar Nemzeti Múzeum történész szakmuzeológusa előadásában a teljesség igényével mutatta be a szövetség fiataloknak szervezett programjait.
Dr. Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke, az Oktatási Hivatal szakértője a történelemérettségi tesztfeladatainak változásait ismertette a jelenlévőkkel. A szakmai átdolgozást végző munkacsoportot vezető, a munkát nevével is fémjelző szakértő kiemelte, hogy fontos változásnak tartja az eszmetörténeti feladatok arányának emelését, amelynek révén a választható feladatok között ügyesen lavírozó diákok sem tudják kikerülni a kultúrtörténeti kérdéseket.
Dr. Kovács Örs, a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete Gimnáziumi Tagozatának vezetője, az Oktatási Hivatal szakértője előadás helyett együtt gondolkodásra és egy valós javítási feladat szituációs gyakorlására hívta a résztvevőket. A kiosztott feladatlapokon egy, a reformkori Magyarországgal, Széchenyi gazdaságfejlesztő tevékenységével kapcsolatos feladatot és annak egy lehetséges megoldását kapták kézhez a pedagógusok, akiknek javító tanárként kellett küzdeniük az adható lehetséges pontokért.
Märle Tamás történelem–latin szakos tanár, az Autentika Művészeti Műhely Alapítvány kuratóriumi elnöke Férjen bele az érdekesség és a tényanyag is! – Animációk a történelemórákon címmel tartotta meg impulzív referátumát. A Mohács előtti időszak sikeres magyar történelmének bemutatására vállalkozó animációkat készítő műhely a napi iskolai gyakorlatban tudja támogatni a pedagógusok munkáját.
Kabdebó Ferenc, az intézmény tartalmi szakértője. a Pénzmúzeum által kínált programokat és foglalkozásokat ajánlotta a jelenlévők figyelmébe A közelmúltban nyílt látványos, interaktív kiállítóhely tereiben számos élménnyel gazdagítható a történelemtanítás: a pénzhasználat története, a bankjegyismeret, az adózás, a világpénzek kialakulása, de még az online fizetés is izgalmas kérdéssé válhat a kézbe vehető tárgyak között.
A konferencia szakmai programjának összefoglalását Dr. Péterfi Gábor, az EPSZTI tantárgygondozója foglalta össze, majd hozzászólásában Majorosné Lasányi Ágnes, az EPSZTI igazgatója fejezte ki örömét, hogy az inspiráló témákon egy olyan csapattal közösen lehetett végigtekinteni, akik a minél színesebb oktatás kérdésében motiváltak: legyen szó traumafeldolgozásról, transzgenerációs élményekről, aktuális évfordulókról, honismeretről vagy éppen az oktatás sikerességének egyik, de talán nem a legfontosabb fokmérőjéről, az érettségiről.
A konferencia zárásaként Valentinyi Erzsébet lelkész, a házigazda intézmény hitoktatója mondott úti áldást a Krónikák második könyvének 36. fejezete alapján, a babiloni fogság végét idézve. Az igehirdető a 23. vers utolsó mondatával bocsátotta útra az evangélikus iskolák történelemtanárai tizenegyedik konferenciájának résztvevőit: „Aki csak az ő népéhez tartozik közületek, legyen azzal Istene, az Úr, és menjen el!”
Forrás: Epszti -Bújdosó Erika
Fotók: Jánosy Hunor, a videószakkör tagja