Február 18-án immáron 9. alkalommal került sor az Evangélikus Iskolák Történelemtanárainak Országos Konferenciájára. A szervezést irányító Dr. Péterfi Gábor, iskolánk kutatótanára, egyben az evangélikus egyház történelem tantárgygondozója kezdettől fogva bízott abban, hogy az eseményt ezúttal nem online módon, hanem személyes jelenléttel sikerül megrendezni. Azt pedig, hogy a kollégák is várták a találkozást, mi sem bizonyította jobban, hogy mintegy ötvenen érkeztek Aszódra az ország minden tájékáról.
A közlekedési helyzet némileg átrendezte a találkozó kezdetét, az előadók közül többen nem érkeztek meg időben, így Majorosné Lasányi Ágnesnek, a Magyarországi Evangélikus Egyház Evangélikus Pedagógiai Intézete igazgatójának köszöntőjét követően elsőként Dr. Péterfi Gábor a nemrégiben megjelent Trianon és a revízió című kötetét mutatta be, majd néhány példával is illusztrálta, milyen feladatokat tud hozzákapcsolni a tanórákon. Ezt követően az időközben megérkezett két előadó – Dr. Botos Máté, a Pázmány Péter Tudományegyetem docense és Prőhle Gergely, a Magyarországi Evangélikus Egyház világi felügyelője, az NKE Stratégiai Tanulmányok Intézetének igazgatója – más – más megközelítésben ugyan – a kereszténység közösségmegtartó erejéről beszélt.
Az élményközpontúság fontossága többször is elhangzott a konferencia során mind az előadásokban, mind az ezeket követő diskurzusokban. Lányi Erzsébet, iskolánk történelemtanára előadásában az oral history alkalmazásának lehetőségét emelte ki. A tanárnő 12. osztályos diákjai év elején azt a feladatot kapják, hogy szólítsák meg családjukban, rokonságukban az időseket, és igyekezzenek feltérképezni, hogy hozzátartozójuk hogyan élte meg az adott történelmi eseményt, pl. a 2. világháborút. Az anyagot – amelyeket fényképekkel, dokumentumokkal is illusztrálni kell – félévkor meghatározott formátumban és terjedelemben kell leadni. A tapasztalat az, hogy a tanulók számára sokkal kézzelfoghatóbbá válik egy-egy történelmi esemény, ráadásul a feladat sok esetben közel hozza egymáshoz a különböző generációk képviselőit.
Az élményközpontúságra építő tanításra az új NAT lehetőséget is ad. Dalos Tibor, a szombathelyi Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola történelemtanára tapasztalataira építve a Nemzeti Alaptantervvel kapcsolatban úgy vélekedett előadásában, hogy végre valóban csökkent a tananyag – 15 év óta most először sikerült végeznie a témakörökkel -, a mélységelvűség jó lehetőség egy – egy adott téma bővebb megismerésére, amit a nagyobb tanári szabadság biztosít.
A pandémia okozta kényszerhelyzetről, a digitális oktatásról szakmán belül megoszlanak a vélemények, többen arról panaszkodtak, hogy nagyon nehéz volt a diákokat motiválni, ugyanakkor az is tény, hogy új módszerek kipróbálására is lehetőség nyílt. Mester Balázs és Tamás Melinda történelemtanárok, a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola, illetve a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium pedagógusai : Egy rendhagyó emelt szintű érettségi felkészítő, avagy a „Moodle-projekt” c. előadásukban arról számoltak be, hogyan lehet az ország más-más tájain tanuló diákokkal egy közös program segítségével olyan feladatokat megoldani, amik lehetővé teszik a sikeres vizsgát. Második éve foglalkoztatnak 12-12 diákot minden pénteken közösen megállapodott időpontban a Zoom platformon. Tapasztalataik szerint a leendő érettségizők többek között azért tartják jónak a fakultáció foglalkozásokat, mert azokat a feladatokat gyakorolhatják, amelyektől leginkább tartanak – pl. az esszéírás,- a rendszeres online találkozási időpont pedig Damoklész kardjaként lebeg fölöttük, hogy igen, van feladat, amit meg kell oldanom, ha nem akarok beégni.
Természetesen szó esett magáról az érettségiről is, amelyről Dr. Nánay Mihály történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke tartott előadást Az érettségi követelmények megújítása történelemből címmel.
Az élményközpontú oktatáshoz, pontosabban a közös történelmi múltunkhoz kapcsolódó élmények szerzésének lehetőségéhez kapcsolódott Nagy Domonkosnak, a Rákóczi Szövetség szervezetfejlesztési igazgatójának A Kárpát-medencei magyar fiatalok összefogása címmel tartott előadása, amelynek köszönhetően a hallgatóság megismerte az immár 30 ezres tagsággal bíró szervezet eddigi eredményeit, törekvéseit, s arról is tájékoztatást kapott, milyen pályázati lehetőségek vannak határon belüli, illetve határon túlra került történelmi emlékhelyeink megismertetésére. Fiataljaink sokszor akkor döbbennek rá, hogy létezett a mostaninál egy jóval nagyobb Magyarország, amikor Munkácson vagy éppen Kassán az eladó – hallván a szavukat – magyarul válaszol nekik vissza. Ez az élmény tényleg maradandó.
A konferencián iskolánk több diákja is részt vett segítőként, illetve egy-egy résznél hallgatóságként. Közülük többen is úgy foglaltak állást, most szembesültek azzal, milyen sok felkészülést kíván egy-egy óra megtartása a tanártól.
A rendezvény Sziráki György pedagógiai szakértőnek, az Evangélikus Pedagógiai Intézet igazgatóhelyettesének értékelő gondolataival zárult, majd Sághy Kata iskolalelkész adott úti áldást a hazafelé indulóknak.